שיפוץ גירים: אוטומטי, רובוטי DSG, ורציפי

עמוד הבית / מידע מקצועי / שיפוץ גירים: אוטומטי, רובוטי DSG, ורציפי

שיפוץ גירים נעשה כאשר ישנה תקלה בשילוב הילוכים. או שלא ניתן לשלב בכלל, או שמשלבים כשהאוטו במצב לא יציב, רועד, או מתחמם במהלך הפעולה. כשמוסך משפץ גירים הוא עושה זאת באמצעות דיאגנוסטיקה ממוחשבת לאיתור התקלה, ולאחר מכן מפרק את הגיר מהאוטו על מנת לשלוף את החלק התקול בניסיון לתקנו ואם לא, אז להחליף אותו. שיפוץ גירים מסתיים בהרכבתם לאחר ניקוי יסודי. בסיום תהליך שיפוץ גירים משמנים, מבצעים דיאגנוסטיקה ממוחשבת חוזרת ואם היא תקינה, נגשים לנסיעת מבחן. להלן 4 גירים טיפוסיים ותקלות אפשריות שעלולות להיווצר בהם.

גיר אוטומטי

גיר שהרציפות במעבר הילוכים נעשית על בסיס מהירות הנסיעה ללא אפשרות התערבות ידנית מצד הנהג. תקלות אפשריות שמתגלות בעת שיפוץ בגיר אוטומטי: רעידות כשמאטים בכניסה לחנייה או לפקק תנועה, וחימום מנוע בשעה שההילוך האוטומטי מתחלף. תקלות שמתוקנות במסגרת שיפוץ גירים אוטומטיים הן במערכת העברת ההילוכים האוטומטית, ולעתים מתגלות ביות של שימון וניקיון שצריך להיעשות בתיבה עצמה. ברוב המקרים מדובר בתקלה ממשית במערכת העברת ההילוכים, אותה יש לתקן ולכייל בשנית.

גיר רובוטי

גיר שמשלב בין הרכב האוטומטי לידני. אין קלאץ' פיזי ברכב, אבל הנהג יכול להחליף ממצב אוטומטי למצב ידני את הידית שלו. בגרסאות מאד וותיקות של הגיר התלות בנהג גדולה יותר מאשר בגרסאות חדשות. בוותיקות, מצופה ממנו להעביר בעצמו הילוכים אם הוא שומע רעש מנוע בנסיעה אטית בה הכוונה היא לשלב להילוך מהיר יותר. גיר רובוטי חדש שמתנהג כך עשוי להצביע על תקלה בו. במסגרת שיפוץ גיר רובוטי התקלות האפשריות הן במערכת הרובוטית ששולטת על ההילוכים, אותה יש לתקן ולכייל. בעת שיפוץ גירים רובוטיים עשויות להימצא גם בעיות שימון וניקיון אם ההעברה לא מתבצעת באופן חלק, אלא מלווה ברעידות וחימום מנוע.

גיר DGS

גרסה מתקדמת מאד של גיר רובוטי בה יש 2 קלאץ' וירטואליים (אין קלאצ'ים אמתיים ברכב DSG). שניהם מוצגים על מחשב הרכב, כשהחלוקה ביניהם היא לפי אינדקס ההילוך: הילוכים אי זוגיים, 1, 3, 5, ולעתים 7 אם יש 7 הילוכים, באחריות קלאץ' שמאל (ברוב מחשבי הדרך הוא מופיע בצד הקרוב יותר לדלת הנהג), וההילוכים 2, 4 ו- 6 הזוגיים הם באחריות קלאץ' ימין (זה שמוצג בצג המחשב כרחוק יותר מדלת הכניסה של הנהג). הבעיות שמתגלות בעת שיפוץ גיר DSG: אחד הקלאצ'ים לא עובד, ולכן הרכב מדלג על הילוכים, שילוב מהירות אטי או מהיר מדי בהעברת הילוכים – התיבה לא מכוילת, או בעיות מכניות בתיבה שלא קשורות למכטרוניקס (למערכת ההפעלה). יצוין כי רוב הבעיות שמתגלות בעת שיפוץ גירים DSG היא ברובוט של הגיר, במכטרוניק.

גיר רציפי

גרסה משוכללת מאד של גיר אוטומטי. זהו הגיר האוטומטי הכי מתקדם, היות שלא רק שהוא משלב הילוכים על פי סדר בנסיעה ראשונית, אם אתם במצב מורכב בנסיעה, למשל נוסעים בהרים עם בלימות ותאוצות או משתלבים בנתיב עם מהירות משתנה בהתאם לעומס רכבים, הוא משתמש בהמון מצבי ביניים שאינם בדיוק מוגדרים "הילוך". במילים אחרות, זה גיר שאם היו מתרגמים את ביצועיו לגיר ידני היו לו מעל 20 הילוכים לפחות שהם במצבי מהירות שונים. למותר לציין כי הנהג לא מרגיש שמועבר הילוך בכלל מרוב שהנסיעה חלקה והדרגתית. במסגרת שיפוץ גירים רציפיים עשויה להתגלות בעיה מכנית בשילוב הילוך או במערכת הממוחשבת שאחראית על המעברים.

נגישות